03 oktober 2014

Spaghetti met salieboter (omg) (ja i know)

Ik ben zo iemand die wel kaas lust, maar alleen gesmolten. Ja, ik weet het, ik haat mezelf ook als ik dat zeg. Maar dat is ook het geval met spaghetti: ik vind het alleen megalekker als het niet verdronken is in tomatensaus. Doe mij maar een lekker botertje of olietje met dichtslibberende vaten garantie als saus, zo goed!
Ingrediënten
80 gram (volkoren) spaghetti
8 à 10 verse salieblaadjes (je kan ook gedroogde salie gebruiken, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dan de hoeveelheid niet weet. Probeer het eerst met een eetlepel, en voeg wat toe als de smaak te zwak is)
1 rode ui, in ringen of blokjes
30 gram roomboter
Scheutje olijfolie
Een handjevol rucola of spinazie
Een (mini) aubergine, in plakjes
Evt. parmezaanse kaas

Zet een steelpan op laag vuur, en smelt daarin de boter met de olie, de rode ui en  (in het geval van verse salie: hele!) salieblaadjes. Let op: de boter mag niet bruin worden! Laat dit gebeuren zo'n 5 minuutjes langzaam sudderen, voeg wat zout en peper toe. Als het klaar is en de boter de salie goed heeft opgenomen, haal je de salieblaadjes eruit. Bak intussen in een koekenpan in wat olijfolie de aubergineplakjes (beetje peper en zout erop) op laag vuur in zo'n 5 à 8 minuten zacht.
Kook de spaghetti, giet af, en gooi de saus en de rucola erbij. Mix het allemaal even goed door, drapeer op een bord en serveer met de aubergineplakjes er leuk bij gearrangeerd. 

Je kunt de salieblaadjes ook in de saus laten zitten. In dat geval zou ik de blaadjes niet heel in de boter doen, maar fijngesneden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten