12 november 2014

Amsterdamse tentjes galore!


Ik heb zo'n paperback notitieboekje (ok, ik dacht eerst dat het een fullsize schrift was, tot ik 'm thuis afgeleverd kreeg) waar heel mijn leven in staat. Boodschappenlijstjes, telefoonnummers, OCD-lijstjes met wat ik die dag moet doen (!!!!!!! Cruciaal voor een neuroot als ik, lekker afstrepen), random poëtische uitingen, lijstjes met recepten, lijstjes met mooie Nederlandse woorden, goeie gedichten die ik tegenkom en dingen als 'Onderwerp bibliografie Antro in Oost-Europa --> ???!!'.
In deze brei van hersenspinsels is ook een pagina vrijgelaten voor alle leuke restaurantjes en barretjes die ik tegenkom in Amsterdam. Dit is een ongoing process, en sommige heb ik zelf nog niet eens bezocht. Maar goed: mijn levenswerk, mijn levensdoel, mijn leefreden. Een hele waslijst aan de leukste Amsterdamse vreettentjes (alfabetisch, omdat ik van jullie hou)!

Restaurants/eetcafé's/huiskamerrestaurants

  • Baut (Oost; Wibautstraat 125) Onderdeel van de de heilige drie-eenheid met Trouw en het Volkshotel/Canvasopde7e. Verschillende keukens, en (bijna?) altijd wel wat vega's.
  • Bazar (Zuid; Albert Cuypstraat 182) Goedkope vreetschuur die Midden-Oosterse gerechten serveert. Lekker voor weinig, wat wil een mens nog meer!
  • Betty's (Zuid; Rijnstraat 75) Vegetarisch huiskamerrestaurant. Zelf nog nooit geweest, maar het klinkt geweldig. 
  • Boca's (Zuid; Sarphatipark 4. West; Westerstraat 30) Tapas-achtig idee met allerlei verschillende soorten hapjes. Heel leuk!
  • Buffet van Odette (Centrum; Prinsengracht 598) Amsterdamse hipheid (god, dat is echt zo'n bakvissenwoord) met Franse inslag. 
  • Buuf (West; Overtoom 495) Goedkoop, heel heel heel erg lekker, en altijd twee vegetarische opties op het menu van 6 gerechten. Favo!
  • Café de Jaren (Centrum; Nieuwe Doelenstraat 20-22) Doet me een beetje aan Dudok denken. Groot en altijd goed. 
  • Café Vrijdag (Zuid; Amsteldijk 137) Eén van de best ingerichte tent in het hele rijtje, en qua kaart ook heel aantrekkelijk. 
  • Canvasopde7e (Oost; Wibautstraat 150) Schuin tegenover Baut, uitzicht over de hele stad, en de cocktails (vooral Strawberry Cheesecake) schijnen hemels te zijn. 
  • Golden Temple (Centrum; Utrechtsestraat 126) Alles is vega!!!! Dit is aan de ene kant fijn, maar zorgt aan de andere kant voor enorme keuzestress. Maar goed. Het tafeltje vooraan is zo chill, heerlijk zonder schoenen aan in kleermakerszit eten. #life 
  • Manamana (Zuid; Eerste Jan Steenstraat 85HS) Ook nog nooit geweest, maar ik wil zo graag. Midden-Oosten/Libanees, en volgens mij is alles vega. Soort van Ottolenghi in een Nederlands restaurant. 
  • SLA (Zuid; Ceintuurbaan 149) Hippe sla. Geen uitleg nodig. 
  • Studio/K (Oost; Timorplein 62) Restaurant en club en café en bios in één, met altijd wat heerlijks vega's (en vaak ook vegans) op de kaart. 
  • Venkel (Zuid; Albert Cuypstraat 22) Zie SLA. 


Koffietentjes

  • de Laatste Kruimel (Centrum; Langebrugsteeg 4) Ik kwam hier altijd langs als ik naar de uni liep, en dat was zo gevaarlijk - als je er bent geweest begrijp je waarom. Het is hier chronisch druk, maar altijd lekker.
  • Le Pain Quotidien (Centrum; Spuistraat 266. Zuid; Cornelis Troostplein 4, Johannes Verhulststraat 104 & Beethovenstraat 56) Altijd goed. Als ik er ben, neem ik altijd zo'n bord met allerlei smeersels. Hemels!
  • Puccini (Centrum; Staalstraat 21) Heel erg lekker voor koffie, lunch en taart. Gaat dat zien!
  • Toos en Roos (Centrum; Herengracht 309 & Berenstraat 36) Lekkerste broodjes in de Grachtengordel, niet supertoeristisch en knussig krap. 
  • de Wasserette (Zuid; Eerste van der Helststraat 27) Vet verwarrende naam (zat hiervoor een wasserette in, blijkbaar), maar lekker tentje hoâr. 


Overig 

  • Maoz (Centrum; Damrak 4 & Muntplein. Zuid; Albert Cuypstraat 130) Falafel! Op een broodje! Met zelf te kiezen toppings! 
  • Renzo's (Zuid; Van Baerlestraat 67) Italiaanse traiteur/broodjeszaak in hartje Oud-Zuid. Lekker kakkerige mensen kijken, het leven wordt niet beter. 
  • Van Stapele (Centrum; Heisteeg 4) Schijnbaar de beste chocolate chipkoeken van heel Ams. 

1 opmerking:

  1. Oeh! Handige post! Ik woon d'r al geruime tijd en dan roest je toch een beetje vast in "we gaan weer naar ", ben zelf zeer benieuwd naar Betty's.

    BeantwoordenVerwijderen