31 januari 2015

Pittige pompoensoep in joggingbroek

Ik snap dus echt niet hoe profi foodbloggers altijd van die mooie foto's kunnen maken. Als ik heb gekookt dan is het slechts een kwestie van zo snel mogelijk het eten naar binnen werken. Eeuwig respect voor de toewijding van die bloggers, en dat ze het zelfs voor de views over hebben om hun eten koud te laten worden (mijn grootste angst).
Maar goed: deze uitweiding was even een slap excuus voor mijn knullige foto's (inclusief look a like kotsspetters #class) van dit heerlijke soepje, dat ik altijd maak als ik niet weet wat ik wil eten maar wel zin heb in eten dat zo spicy is dat je de hele avond op de wc zit (no worries, in het recept hieronder is de hoeveelheid pittigheid aangepast voor een avond met een betere invulling).

Ingrediënten (voor zo'n 4 kommen)
1 flespompoen
1 ui
2 tenen knoflook
1 bakje koriander (35 gram?)
1 eetlepel komijn
1 theelepel korianderpoeder
1 theelepel kaneel
1 theelepel kerriepoeder
1 snufje chilipoeder
Ongeveer 1 liter groentebouillon 
(Snelkook!) zilvervliesrijst, couscous, quinoa, linzen of kikkererwten (uit blik)

Voor de yoghurtdrizzle
50 ml yoghurt
1 teen knoflook
Kneepje citroen-/limoensap
Peper & zout

Schil de pompoen eventueel, haal de zaadjes en al die prut aan de binnenkant eruit, en snijd in stukken. Snipper de ui en knoflook fijn, en bak die op zacht vuur in wat olie voor zo'n 2 minuutjes. Voeg dan de kruiden toe (behalve de verse koriander), bak even aan voor een paar seconden, en voeg dan de pompoen toe. Overgiet dit met de groentebouillon, en laat zo'n kwartiertje pruttelen. Als je rijst, couscous of quinoa gebruikt, voeg je na die 15 minuten je granen toe. Laat het geheel nog 10 à 15 minuten koken. Als je kikkererwten of linzen uit blik gebruikt, voeg je die nu toe. Doe ook de koriander erbij, en proef of je nog zout en/of peper nodig hebt. 

Flans de yoghurtdrab in elkaar door het fijngesneden teentje knoflook en de rest van de ingrediënten te mengen. Drizzle dit over de soep, en garneer met een blaadje koriander (c'est chique). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten