31 januari 2015

Tempeh 101

Excuseer het enorm droge plaatje hierboven, maar al mijn eigen foto's van tempeh zijn van erbarmelijke kwaliteit (ik bedoel wat is dit in godsnaam (naast heeeeeel erg lekker)). Deze post gaat over mijn true vega love, my bae (gads), m'n schatje, mijn rots in de vega branding: tempeh. Vaak zo'n ding waarvan veel mensen zeggen: 'huh wat? Bedoel je niet tofu?' en weinig 'sojabonen gekookt met schimmel? YUM!'. Maar: dat is het dus wel! Echt! Als je het goed marineert tenminste, anders kan het inderdaad smaken alsof je sokken zit te eten.

Bij beide marinades is het zaak de tempeh in de gewenste vorm te snijden, eventueel even te stomen, en dan te overgieten met de marinade. Laat zo'n 1-2 uur (of langer! Maar niet zo lang dat het gaat schimmelen en er witte haren op komen. Been there) staan, en bak in een koekenpan totdat alle stukjes krokant zijn.
Heel lekker door stamppot, over salade, door een groentewokprutje, of op een boterham (van die dikke sneden brood, en dan belegd met een beetje aioli, tempehplakken, avocado en tomaat omgggg veeg me op). 

Aziatisch
Sojasaus
Ketjap 
Sesamolie 
Geraspte gember
Knoflook

Hoeveelheden moet je zelf een beetje uitvogelen, maar ik hou niet enorm van de smaak van sojasaus dus beperk ik de hoeveelheid daarvan tot een minimum. 

Italiaans (ish) 
Balsamico- of wijnazijn (zowel rood als wit is prima)
Olijfolie
Knoflook
Gedroogde Italiaanse kruiden, zoals basilicum, oregano, tijm, rozemarijn, salie
Peper & zout
Eventueel gerookt paprikapoeder (vind ik heel lekker, maar is wel een specifieke smaak).

Bij deze variant houd ik er ook mega van om een scheutje Bertolli Balsamico salade dressing (deze) erdoorheen te doen. Sowieso beste dressing evah! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten