15 februari 2015

Focaccia


Carbs en olie: de twee meest glorieuze dingen op aard. Focaccia geeft me altijd flashbacks naar vakanties in Italië, waar de focaccia's op het strand altijd helemaal zompig waren van de olie en zouter dan de zee zelf (dat zijn de beste uitvoeringen). Zoals bij alle Italiaanse gerechten krijg ik focaccia nooit zoals het daar smaakt, maar mijn poging mag er ook wezen (en is heel makkelijk!).
Ingrediënten
500 gram bloem
1 zakje gist
250 ml. lauwwarm water
Shitton aan olijfolie
Zeezout
Rozemarijn en/of tijm (vers of gedroogd is allemaal priemmmm)

Doe de gist bij het water, en laat staan tot het iets gaan schuimen.

Doe de bloem, een flinke scheut olijfolie, een snuf zeezout en het gistmengsel bij elkaar en meng tot het een samenhangende deegbal is. Kneed dit nog voor zo'n 5 minuten. Laat de deegbal dan 1-1.5 uur rijzen op kamertemperatuur (of zoals bij mij: in de wc, want daar is vloerverwarming) (duh).

Verwarm de oven voor op 220 graden. Bestrooi een bakplaat met bloem, en verspreid het deeg met behulp van je vingers over de hele plaat. Maak er met je vingers deukjes in op verschillende plekken. Bestrooi met nog wat zout, lekker veel kruiden en een drizzle olijfolie. Doe 'm in de oven voor 15-20 minuten, en maak 't allemaal af met.. ja... nog meer olijfolie!

Olijfolie was toch gezond en zo?

2 opmerkingen:

  1. Oh yum, dit klinkt heel lekker! Lijkt me ook best goed te doen ook als niet-keukenprinses. Dankjewel voor het delen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi myrthe ik vind dat je echt leuke receptjes hebt!! doe maar meer hierop ja ja

    BeantwoordenVerwijderen