20 maart 2015

Linzensoep met zoete aardappel en salie

Ja, busted - ik had nog salie over en inspiratie tekort en dus maakte ik een soep. En hij was verrassend lekker!

Ingrediënten
Een kop rode linzen
1 zoete aardappel
1 ui
1 teen knoflook
Groentebouillon (zo'n halve liter? Denk ik?) 
Salieblaadjes
Evt. als toppings: yoghurt, gebakken polenta (zie dit recept), groene linzen, (zelfgebakken) croutons, borrelnootjes (voor een rare maar lekkere twist), gekarameliseerde preiringen... the world is your pickle!

Snipper de ui en snijd de knoflook fijn. Bak die samen voor zo'n 3 minuten in een pan met wat olijfolie op middellaag vuur. Schil intussen de zoete aardappel en snijd in klein blokjes. Voeg de linzen toe aan je pan, roer even door, en voeg vervolgens je zoete aardappel en bouillon toe. De bouillon zou ongeveer 2x zo hoog moeten staan als linzenmengsel. Laat dit zo'n 20 minuten pruttelen. Maak intussen een simpele salieboter of -olie, door op laag vuur wat fijngesneden salie in het vet te laten sudderen (hier heb ik ook mijn polentablokjes in gebakken, megalekker als ze krokant zijn!). Pureer je soep eventueel, en drizzle wat salieboter/-olie over. Dit is ook het moment om je toppings toe te voegen, en daarna te eten - het beste deel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten